Ny debattbok: ”Bromsklossarna” om motkrafter till hållbar bilism

Gröna Bilisters och Mattias Goldmanns nya bok Bromsklossarna är en svidande och systematisk uppgörelse med motkrafterna till hållbar bilism. Boken är särskilt relevant för alla som har att hantera motkrafter i trafik- och miljöarbetet eller på andra områden. Beställ boken på info@gronabilister.se eller köp den direkt på www.gronabilister.se. Pris endast 80 kr för Gröna Bilisters medlemmar och prenumeranter på Miljöbilens Värld, 100 kr för övriga.

De senaste åren har svensk nybilsförsäljning genomgått en mycket snabb förändring i mer miljöanpassad riktning, troligen den snabbaste i Europa eller till och med hela världen. Det är miljöbilsomställningen som regeringen lyfter fram för att visa vad man åstadkommit, och som oppositionen menar att man lade grunden för redan under förra mandatperioden.

Också på andra områden inom hållbar bilism har det skett mycket de senaste åren, bl.a. med trängselavgifter i Stockholm och på gång i Göteborg, vilket för bara några år sedan framstod som fullständigt orealistiska. På vissa områden har det dock gått trögare, bl.a. när det gäller att skärpa definitionen på vad som faktiskt är en miljöbil och att ställa krav på dem som får miljöbilsförmåner från stat och kommun.

Omställningen till mer hållbar bilism har dock inte varit utan motkrafter. Förvisso har knappast någon seriös aktör aktivt, systematiskt och medvetet motarbetat själva omställningen, men snart sagt varje enskild komponent har kritiserats och motarbetats.

I denna bok granskas de senaste fem årens mest omdiskuterade frågor när det gäller omställningen till mer hållbar bilism:

1. Införandet av miljöbilsdefinitionen och förslagen till skärpning av densamma

2. Kravet på myndigheter att huvudsakligen köpa, leasa och långtidshyra miljöbilar

3. Förslaget att komplettera miljöbilsförmåner med krav på att fordonen verkligen ska tankas med därför avsett bränsle

4. Införandet av trängselavgifter i Stockholm, samt förslaget om detsamma i Göteborg

5. Förslaget på införande av skrotningspremie för äldre bilar

Dessa frågor är granskade utifrån följande kriterier:

Vem låg bakom förslaget?

Vem var för respektive emot dess genomförande?

Hur blev utfallet?

Varför gick det som det gick?

Fem tunga aktörers agerande är i fokus:

Regeringen, som avgör vilka förslag som läggs fram för riksdagens beslutande

Oppositionspartierna, som kan förväntas agera motkrafter till regeringsförslag

BilSweden, branschorganet för bilindustrin

Motormännen, den största motororganisationen

Gröna Bilister, den ur påverkanssynpunkt snabbast växande motororganisationen

Motkrafternas handlingssätt granskas och sätt att bemöta dem presenteras. Genomgången är särskilt angelägen för de som har att hantera motkrafter i sitt arbete, vare sig det gäller miljö- och trafikfrågor eller helt andra områden.

Bromsklossarna är skriven av Mattias Goldmann, mångårig miljödebattör, talesperson för Gröna Bilister, tidigare lobbyist, politiker och journalist.

Källa: Gröna Bilister

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s